עולם השיווק והפרסום עובר במהלך שני העשורים האחרונים מהפכה של ממש, במסגרת ההתאמה לטכנולוגיה הדיגיטלית שמשנה תחומים רבים בחיים של כולנו, ובעולם העסקי בפרט. במסגרת מהפכה זו, תופס השיווק הדיגיטלי מקום נרחב יותר ויותר בעולם השיווק והפרסום בכלל. אף חברה או בית, מכל תחום ובכל גודל, אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם כיום מהערוץ של שיווק באינטרנט.
מהם המאפיינים העיקריים של עולם השיווק הדיגיטלי ומדוע מדובר בערוץ שיווקי חשוב ומרכזי כל כך?

כלים בסיסיים לשיווק דיגיטלי
נתחיל עם המאפיינים של שיווק דיגיטלי בסיסי – מהן הפעולות הבסיסיות והמרכזיות שעל כל עסק לעשות כיום בתחום השיווק הדיגיטלי?
על מנת להיכנס לעולם האינטרנט ולייצג בו ארגון מסוים כבסיס לשימוש ברשת למטרות שיווק, אחת הפעולות הראשונות יהיו הקמת אתר אינטרנט, וקידומו בתוצאות החיפוש של גוגל ומנועי חיפוש נוספים. קידום זה יכול להיעשות באופן ממומן או באופן "אורגני", כאשר במסגרת אתר האינטרנט של הארגון ניתן להעלות תכנים שונים, לבנות רשימת תפוצה של גורמים רלבנטיים אליהן נשלח מידע על בסיס שוטף, להציג למכירה (ואף למכור ממש) מוצרים או שירותים שונים ועוד.
במקביל להקמה, קידום ותפעול שוטף של אתר אינטרנט, ערוץ מרכזי נוסף לפעולה בעולם השיווק באינטרנט הוא הרשתות החברתיות, החל מפייסבוק ועד לרשתות קטנות וממוקדות יותר. שיווק במדיה החברתית הוא אפקטיבי ביותר כיום, בין היתר מפני שמדובר בפלטפורמה המאפשרת פילוח יעיל של השוק ושיווק ממוקד ביותר.

על ידי שימוש באתר אינטרנט, פרופילים עסקיים ברשתות חברתיות או עסקיות וכד' ניתן להתחיל לבנות מערכת שיווק דיגיטלי מתקדמת. דרך פעולה זו מכונה גם "Inbound Marketing" – הקידום והשיווק של חברה או ארגון באמצעות בלוגים, פודקאסטים, חשבונות ברשתות החברתיות, אתר אינטרנט ייעודי, מערכת דיוור, רשימות תפוצה ועוד.

ניהול קשרי לקוחות ואסטרטגיה שיווקית דיגיטלית
מעבר למאפיינים הבסיסיים והמוכרים יותר של שיווק דיגיטלי, קיים רובד עמוק יותר של שימוש במדיה הדיגיטלית ובעולם המחשוב בכלל, במטרה לנהל ולשווק ארגון מסוים באופן יעיל.
רובד זה כולל את התחום הרחב של ניהול קשרי לקוחות – CRM. תחום זה כולל שימוש נרחב ומעמיק בטכנולוגיית מידע ובעולם המחשוב בכללותו במטרה להעניק שירות לקוחות, לנתח ולהבין את צרכיהם של הלקוחות, וכך להעניק להם בדיוק את מה שהם מבקשים. במסגרת תחום זה נערך שילוב בין תכנית שיווק (הכוללת גם ובעיקר שיווק דיגיטלי) המיועדת להביא לקוחות חדשים, לבין שימור לקוחות קיימים.
תחום זה מהווה דוגמה מעניינת ליתרונות שמעניק לנו כוח המחשוב ורשת האינטרנט במסגרת ניתוח הצרכים והרצונות של הלקוחות. החל ממאפייניהם הבסיסיים ועד לדפוסי צריכה לאורך שנים, מידות שביעות רצון, העדפות וערוצי תקשורת מועדפים ועוד – מערכות CRM מעניקות כיום לארגונים יכולות חסרות תקדים להכרת לקוחותיהם, לשימור הקשרים עימם ולמשיכת לקוחות חדשים.

לסיכום, שיווק דיגיטלי הוא אמנם תחום צעיר יחסית, אך כבר מדובר בעולם ומלואו, אשר הולך ומתפתח מדי יום. השימוש בערוץ זה הוא כיום בגדר חובה עבור כל מנהל המעוניין לקדם את הארגון או העסק עליהם הוא מופקד