מי מאיתנו לא מכיר את התרחיש הבא: אתם מגיעים הביתה אחרי יום עבודה מייגע, רוצים לשבת רגע לאכול, להניח את הראש או לשחק עם הילדים שבדיוק חזרו מהגן. ואז זה מגיע – הפלאפון מהבהב ומשמיע צלצול. שמו של הבוס מופיע על הצג ואיתו מופיעה גם  ההתלבטות: לענות? לא לענות? אם אענה לו – יתכן שאצטרך "להיפרד" מאחר הצהריים החופשי שלי. אם לא אענה – מה הוא יחשוב עליי? בעולם שבו מצופה מאיתנו להיות זמינים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע – מעטים האנשים שלוקחים לעצמם את הזכות להתנתק.  רוב האנשים אינם יודעים מתי הם יכולים לכבות את מכשיר הסמאטרפון או להתעלם ממנו, דבר שמוביל לשחיקה, קשיי שינה ומערים קשיים על ניהול מערכות יחסים בינאישיות.

יש מדינות שהבינו את החשיבות של ההפרדה בין חיים אישיים לעבודה. בינואר 2017 נחקק בצרפת חוק פורץ דרך, במסגרת רפורמת עבודה, אשר מעגן את זכותם של עובדים להתעלם מטלפונים, אימיילים והודעות מחוץ לשעות העבודה. מטרת החוק להקל את המתח התמידי בו מצויים עובדים הממשיכים לעבוד בשעות הערב ובסופי השבוע.

 

כל היתרונות הגלומים בניתוק התקשורתי

לניתוק תקשורתי ישנם יתרונות רבים, הן עבור העובד והן עבור המעסיק. מבחינת העובד, הזכות להתנתק מבטיחה את היכולת להפריד בין שעות העבודה ובין שעות הפנאי. מהרגע שהאדם יוצא מדלת המשרד – הוא משאיר את העבודה מאחוריו. כמובן שנשמרת לו זכות הבחירה, ומי שירצה להיות זמין בשעות נוספות, יוכל תמיד לעשות כן.

יתרון משמעותי נוסף נוגע לענייני שכר. במרבית המסגרות עובדים לא מקבלים תוספת שכר על מענה לאימיילים או שיחות טלפון קצרות מחוץ לשעות העבודה. לפיכך, הזכות להתנתק מגינה על האינטרסים של העובדים, ועוזרת להם למצות את זכויותיהם.

כמובן שההתנתקות איננה דבר פשוט, ומדובר בתהליך שיש להטמיע כדי לאפשר גם לעובדים וגם למעסיקיהם להתרגל למצב החדש.

 

ואיזה טוב יוצא מכל זה למעסיק?

אולי תופתעו לגלות, אבל גם לחברות המעסיקות ישנו אינטרס בקידום החוק הצרפתי. מחקרים רבים מהשנים האחרונות גורסים כי שימוש יתר בטלפונים חכמים גורם למגוון בעיות, כפי שהוזכר מעלה – החל מבעיות שינה, דרך בעיות בזוגיות ובמשפחה, וכלה בשחיקה של יכולות קוגניטיביות (יצירתיות, יכולת פתרון בעיות, זיכרון). שמירה על זכותו של העובד להתנתק מדרישות המשרד, תסייע למנוע את השחיקה שלו, ותוביל להעסקת עובדים מרוצים בטווח הזמן הרחוק. השחרור מהתחושה כי עלינו להיות זמינים כל העת, כאילו עינו של "האח הגדול" פקוחה ובולשת אחרינו, מביא איתו הקלה ורווחה נפשית. כך, תפוקת העובדים עולה בשעות העבודה, ושביעות הרצון שלהם ממקום עבודתם מתורגמת אף היא לתוצאות חיוביות בשטח.